PERSBERICHT: VOEDSELBANK START ACTIE VOOR NIEUWE BESTELWAGEN

Stichting Hoop voor Morgen

Voedselbank stichting Hoop voor Morgen uit Amsterdam Zuidoost is een crowdfundingactie gestart voor een nieuwe bestelwagen. De oude bestelwagen was al aan vervanging toe, maar heeft het nu begeven. Door de toegenomen hulpverzoeken sinds de corona-crisis nam ook de druk op de oude bestelwagen toe. De voedselbank hoopt dat bedrijven en particulieren een donatie willen doen om te helpen, om sluiting te voorkomen.

Bekijk het filmpje op Facebook voor het hele verhaal (klik hier)

Al 25 jaar bestaat het werk dat is begonnen op initiatief van Regina Mac-Nack, die hierdoor in 2005 werd gekozen tot Amsterdammer van het jaar. Wekelijks helpt zij samen met tientallen vrijwilligers zo’n 700 minder welgestelde gezinnen met een voedselpakket. Andere activiteiten zijn kinderwerk, maatschappelijke hulp en een no-budget-restaurant. De inkomsten bestaan volledig uit giften en het werk wordt alleen gedaan door vrijwilligers.

Regina Mac-Nack: “Toen de corona-crisis begon moesten veel andere voedselbanken hun deuren sluiten. Dit merkten wij direct. We besloten niet dicht te gaan, maar onze openingstijden te verruimen om de drukte aan te kunnen. We doen dit uiteraard met gepaste voorzorgsmaatregelen. We wilden blijven helpen, want deze mensen kunnen nergens anders naartoe.”

De voedselbank krijgt veel aanbod van voedsel, maar is afhankelijk van haar bestelwagen om dit voedsel op te halen. De oude bestelwagen is nu stuk. De stichting wordt tijdelijk geholpen door een lokaal logistiek bedrijf dat geheel vrijblijvend een bestelwagen en chauffeur ter beschikking stelt.

Regina Mac-Nack: “Dit is een geweldige geste, maar het kan niet lang doorgaan. Als we niet binnenkort een eigen bestelwagen kunnen aanschaffen, zijn we genoodzaakt ook onze voedselbank te sluiten.”

Vanwege de voorschriften moet het een bestelwagen met koeling worden. Twee fondsen (het Kansfonds en stichting RCOAK) hebben al een deel van het benodigde bedrag van € 50.000,- toegezegd. De voedselbank hoopt nog zeker € 30.000,- via een andere donateurs op te halen.

Een donatie doen kan via de volgende link: https://www.geef.nl/nl/actie/bestelwagenvoedselbank

]]>

Posted in